Michel Houellebecq
Frans
Plateforme
Amsterdam: De Arbeiderspers, 2002
309 p.
90-295-2233-X

Sekstoerisme is de toekomst van de wereld", begrijpt de 40-jarige Michel Renault, een grijze ambtenaar op het ministerie van Cultuur, als hij op een zwoele zomeravond in Patong Beach, op het Thaise eiland Phuket, op zoek gaat naar een geschikte animeerbar. Hij maakt deel uit van een bont reisgezelschap dat het waardeloze leven thuis even komt inwisselen voor een even waardeloos vertier in het buitenland. De hoofdpersoon, die net zijn vader verloren heeft, verveelt zich -- op zijn seksuele escapades na -- mateloos, en is enkel geïntrigeerd door de jonge Valérie, die als staflid van Nouvelles Frontières wil proeven van het aanbod van de organisatie op 'Tropic Thai', zoals het eerste deel van dit boek luidt.

In 'Concurrentievoordeel', het tweede deel, slaat de vonk over tussen Valérie en Michel, en raakt hij betrokken bij de Aurore groep, een reisorganisatie die, om de beroemde Club Med te kunnen beconcurreren, nieuwe wegen in de sector van de strandverblijven wenst uit te probere…Lees verder
Een ontgoochelde veertiger gaat op vakantie naar Thailand. Hij krijgt een relatie met een in alle opzichten ondernemende vrouw, met wie hij een keten opzet in sekstoerisme. Waarom immers de rijke maar seksueel hongerige Westerlingen het misgunnen om hun geld te geven aan de arme maar seksueel zo vaardige Oosterlingen? Helaas, het imperium dat de partners beheren stort in op het moment dat preutse islamieten zich verzetten tegen de prostitutie en een aanslag plegen. In deze derde roman van de Franse auteur (1958) snijdt deze opnieuw een scala van maatschappelijke thema's aan die moeilijk liggen, en geeft ruim baan aan beschrijvingen van alle mogelijke seksuele handelingen. Het is hem dan ook gelukt weerstand op te roepen: in Frankrijk heeft een islamistische organisatie hem een proces aangedaan. Critici zijn merendeels zeer positief. Toch is deze roman iets minder onverwacht en wat minder krachtig geschreven dan de eerste, wat het verkoopsucces intussen niet heeft gehinderd. Goede vert…Lees verder

Over Michel Houellebecq

CC BY 3.0 - Foto van/door Mariusz Kubik

Michel Houellebecq ([miʃɛl wɛlˈbɛk]?), pseudoniem van Michel Thomas, (Réunion, 26 februari 1956) is een Frans romancier, dichter, toneelschrijver en filmregisseur.

Zijn vader, een berggids, en moeder, een anesthesiste, interesseerden zich weinig voor de kleine Michel en op zesjarige leeftijd werd hij aan zijn grootmoeder toevertrouwd, die in 1978 overleed. De naam van zijn grootmoeder nam hij later aan als pseudoniem.

In 1980 behaalde hij het diploma van landbouwingenieur en ook trouwde hij in dat jaar. Zijn zoon Etienne werd in 1981 geboren. Er volgde echter een echtscheiding, waarna hij vanwege een depressie meermaals behandeld moest worden in psychiatrische instellingen.

Op twintigjarige leeftijd ontlook zijn literaire interesse en in 1985 kwam de ontmoeting met Michel Bulteau, die hem de mogelijkheid gaf zijn eerste boek te publiceren: een biografie van Howard P. Lovecra…Lees verder op Wikipedia