Rijkdom, Mannen, Macht
Steenrijk
Mariëtta Nollen
Amsterdam: Prometheus, 2009
303 p.
9789044611946

Melchior van Batenburg is een succesvol zakenman, selfmade man. Hij staat aan de top van een zakenimperium in vastgoed en zijn fortuin lijkt gemaakt. Hij heeft een vrouw, drie prachtige dochters en een zoon, een prachtige villa, en hij verdient geld als slijk. Maar hij wordt overmoedig. Drank brengt hem aan het randje van de realiteit, waar het voorlopig nog beperkt blijft tot rotzooien met vrouwen van bedenkelijk allooi. Hij begint een absurde relatie met een vriendin van zijn dochter, Sanne. Uiteraard blaast hij daarmee de bruggen met zijn gezin op, definitief dan, want de facto woont Melchior al maanden in het Hilton hotel in Amsterdam. Daar omringt hij Sanne, een studente van zeer bescheiden afkomst, met alle mogelijke onnodige luxe. Het gaat verder bergaf als het moeilijk begint te gaan in de vastgoedsector, vooral dan in de grote projecten waarin Melchior heeft geïnvesteerd. Hij komt in contact met een investeerder met een bedenkelijke reputatie, en Russische connecties die zich…Lees verder
Deze roman speelt zich weliswaar af in Nederland, maar waarschijnlijk liet schrijfster Mariëtta Nollen (1966) zich inspireren door haar tijd in het buitenland. Daar woonde en werkte ze tussen de superrijke, keiharde zakenmannen in New York en Saint Tropez. Haar hoofdpersoon Melchior van Batenburg heeft alle nare trekjes die je je voorstelt bij die types. Melchior is een succesvolle Brabantse projectontwikkelaar, maar met een privéleven dat in puin ligt. Langzamerhand zakt hij ook zakelijk flink af. Nollen was voorheen scenarioschrijfster voor de tv-soap 'Goede Tijden, Slechte Tijden'. Een vleugje soap is zeker in dit boek blijven hangen: Nollen houdt van onverwachte wendingen, schandalen en flamboyante types. De lezer die deze voorliefde deelt zal zich geen seconde vervelen. Paperback; vrij kleine druk.