Duits
Das war ich nicht
1
Breda: De Geus, 2011
285 p.
9789044517378 (paperback)

Drie mensen, die ogenschijnlijk niets met elkaar van doen hebben: een op carrière beluste bankier, een vertaalster van pornografische damesromannetjes en een uitgebluste schrijver die er maar niet in slaagt om zijn 'Roman van de eeuw' over 9/11 te voltooien. Deze personages laat Kristof Magnusson rücksichtslos tegen elkaar opbotsen in Chicago. Deze stad is tevens het decor in de romans van de beroemde schrijver Henry Lamarcke, homosexueel op leeftijd en boezemvriend van Elton John. Sinds een tijdje is hij spoorloos verdwenen en zijn Duitse vertaalster Meike Ubanski moet zien te achterhalen waar hij uithangt. Immers: zonder zijn roman ook voor haar geen broodwinning. Jasper Lüdemann ten slotte probeert wanhopig alle ballen in de lucht te houden als beleggingsadviseur in de trading room bij Rutherford and Gold; bij de geringste fout of onderprestatie ligt het ontslag op de loer. Het boek is opgebouwd uit korte hoofdstukken, waarin de personages beurtelings aan het woord komen en de afzo…Lees verder
Nieuwe roman van de Duits-IJslandse auteur en vertaler Magnusson (1976) over drie protagonisten die elkaar onverwacht ontmoeten en in een wirwar van relaties en afhankelijkheid terechtkomen: Meike Urbanski (literair vertaler), Jasper Lüdemann (succesvol bankier en beurshandelaar) en Henry LaMarck (veelgeprezen auteur). Urbanski hoopt haar hypotheek af te betalen door de vertaling van diens nieuwe roman. Maar die lijdt aan een writer’s block, heeft nog geen woord van de roman geschreven, loopt weg van z’n 60ste verjaardag en verstopt zich in een luxe hotel in zijn woonplaats Chicago. Urbanski reist naar Chicago en probeert de auteur op te sporen. Ze ontmoet er de ambitieuze Lüdemann, die prompt verliefd op haar wordt, maar door haar wordt afgewezen. De problemen stapelen zich op als Lüdemann LaMarck als klant wil inpalmen en die verliefd wordt op de jonge, aantrekkelijke bankier. Picareske, humoristische en spannende roman, vol onverwachte wendingen, met een fantastisch plot, drie boei…Lees verder