De plotselinge verdwijning van een 17-jarig meisje confronteert drie mensen in haar omgeving met indringende vragen.
Lisa's adem
Karel Glastra van Loon
Amsterdam: Veen, 2001
237 p.
90-204-1715-0

Op reis in Frankrijk met haar ouders verdwijnt de 17-jarige Lisa spoorloos. Haar onherroepelijke afwezigheid staat centraal in het leven van drie mensen: haar stiefvader Sebastiaan, haar moeder Sophie en haar vriendje Talm. Alle drie voelen zich op één of andere manier schuldig aan haar verdwijning, het motto van het boek is niet voor niets 'Guilt is a very destructive notion' (David Bohm). Talm kan zijn eerste liefde na zeven jaar nog steeds niet vergeten, hij voelt haar adem elke dag. Opgesloten in zijn verdriet wil hij antwoord op talloze vragen, niet het minst op de vraag waarom Lisa eigenlijk besloot van de aardbodem te verdwijnen. Hij hoopt dat antwoord bij de ouders te vinden, o.m. bij Sebastiaan. Maar de gewezen briljante academicus is aan lager wal geraakt en de alcoholicus-zwerver die hij is geworden, kan Talm enkel vertellen welke gruwelijke geheime schuld hem treft bij de verdwijning van zijn dochter. Hoewel Talm op de hoogte is van diens 'incestueuze' relatie met Lisa, …Lees verder
Het debuut van Glastra van Loon (1962), 'De passievrucht' uit 1999*, kreeg een gunstig onthaal; hij won er de Generale Bank Literatuurprijs mee. Op dit tweede boek is door de pers niet onverdeeld gunstig gereageerd. Toch bezit zijn tweede roman dezelfde verrassende uitwerking van thematiek en plot en de stilistische bravoure als 'De passievrucht'. Psychologie en recherche gaan weer hand in hand. De plotselinge verdwijning van Lisa confronteert drie personages uit haar omgeving met de vragen naar het waarom: haar eerste vriendje, haar moeder en haar stiefvader. Elk perspectief levert uiteindelijk maar een enkel antwoord op. Alle figuren zijn zwervers en zoekers, slachtoffers en daders. Ze zijn product van hun tijd (het verhaal speelt zich af rond 1970) en ze worden beheerst door (seksuele) vrijheidsdrang (pedofilie en incest), verzet tegen hun omgeving en zelfdestructie. In een vlotte, soms aforistische stijl schreef Glastra van Loon een spannende en trieste roman over schuld, boete en…Lees verder

Over Karel Glastra van Loon

Karel Reinier Glastra van Loon (Amsterdam, 24 december 1962 – Hilversum, 1 juli 2005) was een Nederlandse schrijver, publicist, columnist, cabaretier en politiek activist.

Zijn bekendste boeken zijn Lisa's adem en het later verfilmde De Passievrucht. Dit laatste boek is inmiddels in 31 talen uit 34 landen vertaald en was daarmee toen de meest vertaalde Nederlandse roman ooit, nu is dat Het diner, van Herman Koch. Met De Passievrucht won Glastra van Loon de Generale Bank Literatuurprijs.

Loopbaan

Van 1988 tot 1994 maakte hij deel uit van de cabaretgroep Herenakkoord die in 1989 een finaleplaats behaalde bij het Camerettenfestival. Tot eind 1994 toerde hij met deze groep de cabarettheaters. Daarna raakte hij in televisiekringen verzeild; hij maakte documentaires voor Lolapaloeza en maakte enige tijd deel uit van de redactie van televisieprogramma Karel (met Karel van de Graaf) en later Hagens (met…Lees verder op Wikipedia