Love, etc.
Amsterdam: Atlas, 2001
222 p.
Aantekening
Vervolg op : Trioloog
90-450-0663-4

Liefde, enz. is een echt vervolg op Trioloog (1991). Dat is een vreemde keuze voor een schrijver van dit kaliber, maar aan de andere kant maakt het niet zoveel uit. De fans kunnen tevreden zijn en de schrijver kan zijn thematiek ook wel plaatsen in een bekende setting. Bovendien kan hij hiermee nog eens terug naar het interessante experiment met de verteller. Alle personages richt(t)en zich rechtstreeks tot de lezer; dat had de auteur al in eerdere boeken gedaan, maar in Trioloog/Liefde enz. gebeurt het consequent, zodat je afhankelijk bent van de (gekleurde) informatie van de respectievelijke personages. En dat geeft de lezer zowel een meer betrokken gevoel (dit is echter) als een zeer onzekere positie. Dat is natuurlijk ook de kern van de idee: alles is interpretatie en ieders waarheid is anders, zeker aangezien het hier gaat om een altijd interessant thema dat deze auteur wel vaker boven haalt: liefde en relaties.

In Trioloog is de begerenswaardig…Lees verder
In 1991 publiceerde Barnes 'Talking It Over' (vertaald als 'Trioloog'*) waarin de vriendschap tussen Stuart en Oliver verloren gaat als de laatste de vrouw van de eerste, Gillian, voor zich weet te winnen. Gillian werd sindsdien een obsessie voor Stuart, waarvan zij hem dacht te verlossen door Oliver terwijl ze wist dat Stuart hen kon zien zo te tarten dat hij haar sloeg. Een actie met averechts effect, zo blijkt in deze nieuwe roman. Stuart is, tien jaar en een tweede huwelijk later, nog vastbesloten Gillian te 'redden'. Als succesvol zakenman in eco-voedsel keert hij terug uit Amerika en dringt op zijn beurt binnen in het leven van Gillian en Oliver. Barnes volgt hetzelfde procédé als in 'Trioloog': hoofdpersonen en diverse bijfiguren richten zich rechtstreeks tot de lezer (of een 'oordelende instantie'), waardoor een boeiende collage ontstaat die de gebeurtenissen van diverse kanten belicht. Barnes (1946) is een taalkunstenaar met een cynische pen, die niet alleen het verschijnsel …Lees verder

Over Julian Barnes

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door WanderingTrad

Julian Patrick Barnes (Leicester, 19 januari 1946) is een Brits schrijver. Zijn boeken zijn in meer dan dertig talen vertaald; zijn bekendste werk is Flaubert's Parrot uit 1984. Naast zijn eigen naam gebruikt Barnes ook verschillende pseudoniemen zoals Dan Kavanagh, Edward Pygge en Basil Seal.

Zijn opleiding genoot hij aan gerenommeerde onderwijsinstellingen zoals de City of London School en het Magdalen College in Oxford. Na zijn opleiding werkte hij als lexicograaf en later als journalist. Hij schreef onder meer recensies voor The Observer en The Sunday Times. Pas later ging hij zich voltijds toeleggen op het schrijven.

Julian Barnes is een broer van de filosoof Jonathan Barnes. Hij was gehuwd met de literaire agent Pat Kavanagh, die in 2008 overleed en over wie hij schreef in Levels of Life (Hoogteverschillen) en aan wie hij ook zijn roman The Sense of …Lees verder op Wikipedia